NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
وَهْبٍ
أَخْبَرَنِي
قُرَّةُ بْنُ
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُتْبَةَ
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ
أَنَّهُ
قَالَ نَهَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ
الشُّرْبِ
مِنْ
ثُلْمَةِ
الْقَدَحِ
وَأَنْ
يُنْفَخَ فِي
الشَّرَابِ
Ebû Saîd el-Hudrî
(r.a)'den şöyle dediği rivayet olunmuştur:
Rasûlullah (s.a.v.)
bardağın kırık yerinden su içmeyi ve içilecek şeyin içerisine üflemeyi
yasakladı.
İzah:
Bardağın kırık yerinden
içmenin bazı sakıncaları vardır.
Önce, su içerken
insanın ağzı bardağın kırık yerini istenildiği şekilde iyice kapatamadığından
boşlukta kalan kısımlardan sular dökülüp içenin üzerini ıslatır. İçilen şey su
değil de başka bir şeyse içenin elbiseleri kirlenmiş olur. Bir müslüman için
böyle kirli elbiselerle gezmenin sakıncası ise herkesin malumudur.
İkinci sakıncası ise
bardağın kırık yerinin pis ve mikroplu olması ihtimalinden doğmaktadır. Çünkü
bilindiği gibi bardağın kırık yerini temizlemek imkânsız denilecek derecede
zor olduğundan buralar pisliklerin ve mikropların gizlendiği yerlerdir. Bu
sebeple mecbur olmadıkçca kırık bardak kullanmamalıdır. Şayet kullanmak
mecburiyetinde kalınırsa kırık yerlerinden su içmekten kaçınmalıdır.
Bardakta bulunan
içeceğe üflemenin sakıncası ise, üfleme esnasında üfleyen kişinin ağzından
tükrük damlacıklarının dışarı fırlayarak bardağın içine gitmesi ile ilgili
olduğu gibi, üfleyen kimsenin nefesinin bardaktaki içeceği kirletmesi ile de
ilgili olabilir.
Kişinin bardağa
üfürmesi neticesinde ağzından tükrük damlacıklarının saçılması gören kimseleri
rahatsız ettiği gibi sahibini de mahcub eder ve suyu da kirletir.
Ayrıca insanın ağzından
çıkan nefes insan sağlığı yönünden çok zararlı olan karbondioksit gazı ihtiva
ettiğinden içine karıştığı suyu ya da başka bir içeceği kirleterek onu zararlı
bir hale getirir.
Bu bakımdan Fahr-i
Kâinat Efendimiz, bardakların kırık yerlerinden su içmeyi ve bardağın içerisine
üfürmeyi yasaklamış. Müslümanların bu emirlere uymaları müstehabdır.
Münzirî'nin
açıklamasına göre; bu hadisin senedinde bulunan Kurre b. Abdirrahman, Ahmed b.
Hanbel ile Yahya b. Maîn ve daha başkaları tarafından cerh edilmiştir.